داروی دیابت نوع 2 ابزاری برای جلوگیری از حمله ی قلبی

21 اوت 2015- نتایج یک کارآزمایی کلینیکی  درازمدت نشان داد داروی "Jardiance"که برای کنترل قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2  طراحی شده است،خطر حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و مرگ را کاهش می دهد.

Jardianceبا نام تجاری empagliflozinتوسط شرکت  Eli Lillyو شرکت Boehringer Ingelheimتولید و عرضه می شود این دارو یک مهار کننده ی SGLT2  است. در این تحقیق به بیش از هفت هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 در 42 کشور،  روزانه 10 یا  15 میلی گرم داروی  Jardiance یا پلاسبو داده شد. همه ی این افراد در معرض  خطر بالای حملات قلبی بودند.

به بیماران علاوه بر این دارو، داروهای کاهنده ی قندخون و داروهای کاهنده ی فشار خون داده شد. همه ی این افراد به مدت متوسط  3.1سال تحت  نظارت قرار گرفتند.

نتایج این تحقیق نشان داد در بیمارانی که در کنار درمانهای استاندارد ، از دارویJardiance نیز استفاده  می کردند، تعداد حملات قلبی وسکته ی مغزی غیرکشنده  و مرگ  بر اثر حوادث  قلبی بطور قابل توجهی کاهش می یابد. میزان ایمنی  داروی Jardianceمشابه با مطالعات قبلی بروی بود.

 مهار کننده های SGLT2برای کاهش قندخون  طراحی شده اند اما داروی Jardianceاولین دارو دراین  گروه از داروها است که به کاهش خطر حوادث قلبی عروقی کمک می کند.

تیم اندروسون، تحلیگر Sanford Bernsteinمی گوید: این خبر بسیار مثبتی است  که برای اولین بار در زمینه ی داروهای دیابت اعلام  شده است،  این موضوع رقابت در مورد داروهایی با چنین خواصی  را بالا می برد.

 شرکت الی لیلی و شرکت  Boehringer  قرار است نتایج کامل این تحقیق را درنشست سالانه ی انجمن اروپایی مطالعات دیابت دراستکهلم در تاریخ 17 سپتامبر 2015 ارائه  دهند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/aug/type-2-diabetes-drug-jardiance-might-protect-against-heart-attacks-95616711.html